تنیس روی میز یا پینگ پنگ ورزشی است که روی میز انجام می‌شود و دو یا چهار بازیکن در آن مشارکت دارند. در بازی تنیس روی میز هر بازیکن یک راکت پینگ پنگ در دست دارد و با بهره‌گیری از آن به توپ ضربه می‌زند. در وسط میز یک تور قرار دارد و برخورد توپ با آن تابع قوانین خاصی است. توپ در این ورزش سبک و توخالی است و اغلب رنگ آن سفید یا نارنجی می باشد. جنس میز پینگ پنگ از چوب و سخت است. ورزش تنیس روی میز توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز که در سال 1926 تأسیس شد اداره می‌شود. از سال ۱۹۸۸ تنیس روی میز به ورزش‌های المپیک اضافه شد.

ویژگی های یک راکت پینگ پنگ مناسب :

درهنگام خرید راکت پینگ پنگ باید به نکاتی توجه داشته باشید. راکت نمی تواند به هر شکل، اندازه و وزن مورد استفاده قرار بگیرد. تیغه و سطح آن باید صاف و محکم باشد. چوب راکت باید از جنس چوب طبیعی باشد. برای استحکام تیغه راکت از موادی مانند الیاف کربن، الیاف شیشه یا کاغذ فشرده استفاده می کنند. سطح راکت باید یک نواخت بوده و دارای ضخامت یکسانی باشد. یک طرف راکت به رنگ قرمز روشن و مات و طرف دیگر آن سیاه و بدون انعکاس نور باشد. هر طرف تیغه یا چوب راکت که برای ضربه زدن به توپ مورد استفاده قرار می گیرد باید از جنس لاستیک معمولی آج دار باشد. لاستیک آج دار معمولی عبارت است از یک لاستیک بدون منفذ از نوع طبیعی یا مصنوعی که آج های آن به طور یکنواخت قرار گرفته اند.

ویژگی های میز پینگ پنگ مناسب : 

بیش از هشتاد سال است که از عمر طراحی میز پینگ پنگ می گذرد. طول میز پینگ پنگ استاندارد 274 سانتیمتر , عرض آن 5/152 سانتیمتر و ارتفاع آن 76 سانتیمتر است. تور در وسط میز قرار گرفته و از طرفین توسط وسیله ای نگهداشته می شود و ارتفاع ان 25/15 سانتیمتر است. لبه های میز بوسیله خطوط سفید رنگی به عرض دو سانتیمتر مشخص شده اند. یک خط باریک سفید به عرض سه میلیمتر، میز را از وسط به دو قسمت کرده وبرای تعیین منطقه سرویس در بازی دوبل بکار می رود. جنس میز انواع مختلفی دارد که باعث تغییراتی در سطح اصطکاک ، انعطاف پذیری و سختی آن می شود. رنگ میز را فدراسیون بین المللی تنیس روی میز مشخص کرده و باید به رنگ سبز یا آبی تیره باشد.